کد خبر: ۲۴۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۳۱ تير ۱۳۹۹
افزایش قیمت و کمبود لوازم یدکی دغدغه اصلی رانندگان
مردم شیراز در تابستان امسال علاوه بر افزایش نرخ کالاها، باید بهای گران شدن تعرفه ناوگان حمل و نقل عمومی را نیز بپردازند.
تابستان داغ گرانی ها در شیراز/ حمل و نقل هم با مردم راه نمی آید
جنوب نیوز: بر اساس مصوبه شورای شهر شیراز کرایه تاکسی در شیراز ۲۵ درصد افزایش یافت و نرخ کرایه تاکسی‌های بی سیم، ترمینال‌ها، راه آهن و فرودگاه نیز با رشد ۳۰ درصدی نسبت به تابستان گذشته همراه بود. ماجرای افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس در شیراز، موضوع تکراری است، در گذشته با افزایش سالانه بهای بنزین پس از عید نوروز بصورت خودجوش افزایش کرایه تاکسی‌های گردشی، شخصی مسافربر و اتوبوس‌های شرکت واحد در شیراز افزایش می‌یافت و این امر باعث مشکلات و درگیری میان مسافران و رانندگان می‌شد.

اما پس از آن و با سهمیه بندی بنزین افزایش قیمت بصورت سالانه و با تأیید شورای شهر و تأیید نهایی فرمانداری اعلام و اجرایی می‌شود. بالا رفتن یکباره قیمت بنزین و تورم ناشی از مسائل اقتصادی و کوچک‌تر شدن سبد خرید خانواده‌های شیرازی از یک سو و گرانی لوازم یدکی مورد نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی و هزینه‌های جاری زندگی رانندگان وسایل نقلیه عمومی از سوی دیگر باعث شده تا هر دو طرف ماجرا از افزایش این قیمت رضایت کافی نداشته باشند.

ناوگان اتوبوسرانی که نقش مهمی در جابجایی شهروندان در طول سال دارد نیز از این امر مستثنی نیست و با افزایش قیمت‌ها در تمامی بخش‌ها، چاره‌ای جز افزایش قیمت کرایه اتوبوس‌ها هم باقی نمی‌ماند و شهروندان اگر به هر دلیل استفاده از تاکسی را کمتر در برنامه خود قرار دهند چاره‌ای جز استفاده از اتوبوس و مترو ندارند از سوی دیگر بنا به آمار رسمی، ۹۸ درصد ناوگان تاکسیرانی شیراز مجهز به سیستم گاز سوز «سی ان جی» هستند که از لحاظ قیمت و تأثیر در آلودگی هوا به مراتب به صرفه تر از بنزین است و عملاً گرانی بنزین نباید نقشی در افزایش قیمت کرایه تاکسی داشته باشد.

نارضایتی شهروندان از روند پلکانی افزایش قیمت‌ها

خانم معینی که خود را خانه دار معرفی می‌کند با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی بر همه اقشار جامعه تأثیر می‌گذارد، گفت: رانندگان تاکسی مسلماً شغل دشواری دارند و می دانم که گرانی بر خانواده‌های ایشان هم فشار می‌آورد اما کاش می‌شد تمهیداتی در نظر گرفت که به جای افزایش قیمت به نحو دیگری از رانندگان حمایت کرد.

اما رضا بهادری دانشجوی رشته برق نیز در این راستا گفت: در شرایط فعلی و با گران شدن نرخ تاکسی‌های اینترنتی تنها راه سفرهای درون شهری استفاده از مترو، اتوبوس و تاکسی است و با تعطیلی‌های چند هفته‌ای اتوبوس‌ها و مترو ناچار به استفاه از تاکسی هستیم.

وی با اشاره به گاز سوز بودن اغلب تاکسی‌ها، گفت: بهترین راه حل، ارائه سوخت نیم بها به ناوگان تاکسیرانی است تا بدون افزایش قیمت بتوانند سرویس دهی بهتری داشته باشند و مسلماً همین امر موجب می‌شود مردم در مقابل خودروهای شخصی از تاکسی‌های دارای مجوز استفاده کنند.

مرتضی رهنما، معلم بازنشسته نیز گفت: همیشه برای من همین پرسش مطرح است که چرا نمی‌توان با برنامه ریزی اصولی از افزایش قیمت‌های حمل و نقل جلوگیری کرد. وی تصریح کرد: در برخی مسیرها و خط ویژه تنها تاکسی‌ها اجازه فعالیت دارند، اگر تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شود که تاکسی‌ها مجال فعالیت بیشتری در سطح شهر داشته باشند و یا از سیستم تاکسی متر برای محاسبه نرخ کرایه استفاده شود مسلماً رغبت مردم برای استفاده از تاکسی‌ها بیشتر می‌شود.

جعفرزاده مدیر فروشگاه لوازم ساختمانی با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌ها بصورت پلکانی بر روی همه چیز تأثیر می‌گذارند، گفت: افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس بر کرایه وانت‌ها و سایر وسایل حمل و نقل باری شهری هم تأثیر می‌گذارد و همین بالا رفتن کرایه در عرضه نهایی کالا هم مؤثر است، چرا که کالای مورد نیاز مردم با در نظر گرفتن درصد رشد کرایه جابه جایی افزایش قیمت پیدا می‌کند.

مدبر، یکی از زنان شاغل نیز تاکید کرد: اکثر خانمها علاوه بر استفاده از اتوبوس و مترو در بیشتر موارد به جای استفاده از مسافربرهای شخصی از تاکسی به عنوان یک وسیله مطمئن و ایمن استفاده می‌کنند، هرچند در برخی مسیرها ناچار به استفاده از خودروهای شخصی هستند.

وی با اشاره به اینکه نرخ کرایه می‌تواند تأثیر بسزایی در استفاده بیشتر مردم از تاکسی‌ها داشته باشد: اگر با بسته‌های حمایتی سوخت یا لوازم یدکی و یا طرح‌های دیگر بتوان قیمت کرایه تاکسی را افزایش نداد، مسلماً مردم از تاکسی بیشتر استفاده می‌کنند و همین امر به درآمد زایی بهتر تاکسی‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

افزایش قیمت و کمبود لوازم یدکی دغدغه اصلی رانندگان

اما رانندگان تاکسی نیز دغدغه‌هایی دارند که در این خصوص رضا منوچهری از رانندگان قدیمی تاکسی در شیراز با اشاره به گرانی بی سابقه لوازم یدکی و استهلاک ماشین در خیابان‌های شیراز گفت: خود ما رانندگان هم از افزایش قیمت راضی نیستیم چرا که باعث می‌شود بسیاری از مسافران به جای تاکسی از وسایل نقلیه دیگر استفاده  کنند اما با توجه به مسائل معیشتی و گرانی‌ها چاره‌ای جز این نیست.

یکی دیگر از رانندگان نیز با اشاره به شرایط اقتصادی، گفت: اگر قیمت‌ها در دیگر زمینه‌ها کاهش پیدا می‌کرد و یا با ثبات اقتصادی روبرو بودیم مسلماً نیازی به افزایش بهای کرایه‌ها نبود.

افزایش قیمت کرایه تاکسی و اتوبوس ربطی به ویروس کرونا ندارد

اما مسعود حسن شاهی رئیس ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی شیراز با یادآوری اینکه پیش از این اعلام شده بود تاکسی‌ها به بهانه کرونا حق افزایش قیمت خودسرانه را ندارند، گفت: این افزایش قیمت ربطی به کرونا و تعطیلی‌ها ندارد، بلکه طبق قانون و بر اساس نرخ تورم همه ساله افزایش قیمت بصورت کارشناسی محاسبه و به شورای شهر شیراز اعلام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قیمت پیشنهادی سازمان تاکسیرانی توسط شورای شهر تعدیل و به فرمانداری اعلام شده است، افزود: افزایش قیمت پس از بررسی فرمانداری و اعلام عمومی قابل اجراست و تا آن زمان نرخ کرایه همانند قبل محاسبه می‌شود.

وی یادآور شد: این افزایش قیمت همه ساله در اردیبهشت ماه صورت می‌گرفت و در سال جدید به دلیل شرایط ویژه و تعطیلی کسب و کارها در دوران کرونا پس از چند ماه و در تیرماه این افزایش قیمت اعلام و در دستور کار قرار گرفت.

حسن شاهی در ادامه گفت: این افزایش کرایه بصورت سنواتی و با در نظر گرفتن تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی در زمینه حمل و نقل در نظر گرفته شده است. وی تصریح کرد: طبق آخرین آمار بانک مرکزی نرخ تورم در حوزه حمل و نقل ۴۹ درصد اعلام شده است.

مدیرعامل تاکسیرانی شیراز در پاسخ به اینکه این افزایش کرایه بی تردید در استفاده شهروندان از تاکسی تأثیر منفی خواهد گذاشت و نارضایتی مردم را در زمان تعطیلی و رکود ناشی از ویروس کرونا در پی خواهد داشت گفت: این مورد کاملاً دووجهی است و باید از دو زاویه بررسی شود، همانطور که افزایش کرایه برای شهروندان دشواری‌های خود را با توجه به سطح درآمد و کسب و کار به همراه خواهد داشت اما از سوی دیگر باید شرایط زندگی و درآمد رانندگان تاکسی و اتوبوس هم مد نظر قرار بگیرد.

حسن شاهی با اشاره به گرانی بی رویه لوازم مصرفی و یدکی اتوبوس و تاکسی افزود: علاوه بر هزینه‌های تعمیرات و استهلاک وسایل نقلیه عمومی، رانندگان و خانوده ایشان هم به عنوان شهروندان شیراز با همان مشکلات جاری اقتصادی روبرو هستند.

وی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی رانندگان تاکسی و اتوبوس با توجه به وجود رانندگان و خودروهای شخصی، چندان مساعد نیست، گفت: همانطور که افزایش قیمت کالای مورد نیاز خانوارهای شیراز در زندگی و معیشت ایشان تأثیر مستقیم داشته، رانندگان تاکسی و اتوبوس نیز با همین مسائل روبرو هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: