کد خبر: ۲۴۰۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۱۰ تير ۱۳۹۹
پس از انتشار سه کتاب
حاجب پس از انتشار مقالاتی در حوزه حقوق عکاسان در مجلات معتبر خارجی و داخلی، کتاب "عکاسی و سینما در حقوق ایران و بین الملل"، را منتشر کرد که پنجره ای بر روی علاقمندان حرفه ای در این بخش گشود شد .
به گزارش جنوب نیوز، چهارمین اثر تخصصی زهرا حاجب از نویسندگان و دانش آموختگان رشته حقوق عمومی روانه بازار نشر شد.

حاجب که مدرس دانشگاه، عضو انجمن علمی حقوق اساسی ایران (بوشهر) و عضو انجمن حقوق اداری (فارس) است در کنار موفقیت های جهانی که در عرصه عکاسی و به خصوص کسب جایزه روبان افتخار انجمن سلطنتی عکاسی انگلستان RPS سال 2012، نشان تقدیر دومین جشنواره بین‌المللی عکاسی 2012 اسلونی Cyber Ex Tempore و کسب بیش از ۴۶ آثار برگزیده در جشنواره های بین المللی شده چند صباحی است که وارد حوزه تالیف و ترجمه نیز شده است.

وی که مدرس دانشگاه، عضو انجمن علمی حقوق اساسی ایران و عضو انجمن حقوق اداری است در کنار موفقیت های جهانی که در عرصه عکاسی و به خصوص کسب جایزه روبان افتخار انجمن سلطنتی عکاسی انگلستان RPS سال 2012، نشان تقدیر دومین جشنواره بین‌المللی عکاسی 2012 اسلونی Cyber Ex Tempore و کسب بیش از ۴۶ آثار برگزیده در جشنواره های بین المللی شده چند صباحی است که وارد حوزه تالیف و ترجمه نیز شده است.

حاجب پس از انتشار مقالاتی در حوزه حقوق عکاسان در مجلات معتبر خارجی و داخلی، کتاب "عکاسی و سینما در حقوق ایران و بین الملل"، را منتشر کرد که پنجره ای بر روی علاقمندان حرفه ای در این بخش گشود شد تا بتواند با ترکیب دانش آکادمیک و تجربه های علمی و میدانی گام های اساسی بردارد.


کتاب "حقوق حاکم بر آثار تصویری در ایران"، دومین کتاب از این نویسنده است و پس از ترجمه کتاب " ذهن خود را هک کنید" اکنون با انتشار کتاب "خلق اثر و کپی رایت از ملزومات حقوقی برای فیلمنامه نویسان و هنرمندان خلاق"، چهارمین اثر خود را روانه بازار نشر کرده است

کتاب خلق اثر و کپی رایت به عنوان یک کتاب راهنما برای فیلمنامه نویسان و افراد دیگری که به دنبال افزایش احتمال موفقیت خود به عنوان نویسنده حرفه ای هستند، نوشته شده و هدف اصلی این کتاب، افزایش درک از روابط بین اهداف تجاری، اصول حقوقی و آزادی خلق اثر است، براین اساس، احتمالاً یک رویکرد متعادل منجر به ایجاد یک حرفه طولانی مدت می شود.

هدف این کتاب کمک به نویسندگان در درک چگونگی ایجاد محدودیت ها و آزادی های آن‌ها در قوانین کپی‌رایت است. چیزی که هنرمندان باید آن را بدانند این است که قوانین مربوط به کپی‌رایت معمولاً مزایای چندانی برای فیلم‌نامه‌نویسان ندارد. ارزش ایجاد شده توسط کپی‌رایت عمدتاً به نفع تولید کنندگان، استودیو، توزیع کنندگان و یا نهادی است که کنترل کپی‌رایت را در اختیار دارد.


شاید فکر کنید که کپی رایت برای محافظت از منافع بالقوة فردی به وجود آمده است که یک اثر مشخص را خلق کرده است. مطمئناً این همان چیزی است که بیشتر افراد جامعه و بیشتر هنرمندان، تصور می‌کنند. در جهان مدرن، واقعیت اقتصادی آن است که قانون کپی‌رایت برای محافظت از حقوق مالک کپی رایت به وجود آمده است.

از نظر عملیاتی، کپی‌رایت راهی است جهت محافظت از خالق اثر در برابر افرادی که از اثر بدون پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای استفاده می‌کنند. از دیدگاه دیگر، کپی‌رایت محافظتی است برای نویسندگان ضعیف‌تر، که نیاز به محدودیت‌های قانونی برای محافظت از خود دارند.


براین اساس ، یک فیلم‌نامه‌نویس موفق کسی است که به طور مکرر به عنوان نویسنده استخدام شود. هنگامی که به منحنی شغلی یک نویسنده نگاه می‌کنید، در می‌یابید که اکثریت فیلم‌نامه‌های گمانی توسط افرادی نوشته شده‌اند که به تازگی وارد این شغل شده‌اند، کسانی که به دنبال شناخته شدن و استخدام شدن بوده‌اند.

پس از آن که فیلم‌نامه‌نویسان موفق می‌شوند، به ندرت پیش می‌آید که ماه‌ها (یا سال‌ها) از زندگی خود را برای نوشتن فیلم‌نامه‌های گمانی صرف کنند که هیچ کس آن‌ها را درخواست نداده یا برای آن‌ها پولی پیشنهاد نمی‌کند.


یک فیلمنامه نویس معمولاً بر نوشتن خود تمرکز می کند. مشخص است که خلق اثر، نوشتن را کنترل می کند. گاهی اثری به فروش می رسدکه فروش اثر توسط قانون کپی رایت کنترل می¬شود. بنابراین، خلق اثر و کپی رایت در یک راستا حرکت می کنند. کپی رایت نوعی حفاظت قانونی آثار می توانند علمی و ادبی و هنری باشند .

این کتاب قانون شامل هر نوع عرضه ای از آثار می باشد و به صاحب اثر اجازه می دهد که از حقوق انحصاری (به این معنی که فقط شامل صاحب اثر است و نه افرادی که به نحوی به اثر دسترسی دارند)که شامل تکثیر و اقتباس در شیوه بیان نو است استفاده کند. این قانون حوزه کارهای ادبی، سینمایی، تولید موسیقی، ضبط صدا، نقاشی، عکاسی و نرم‌افزار،نمایش‌های زنده، پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، و طراحی‌های صنعتی را شامل می‌شود.

حق تکثیر نوعی مالکیت اندیشه است؛ طراحی‌ها یا طراحی‌های صنعتی ممکن است شکلی مجزا یا یکسان از مالکیت ذهنی در برخی از حوزه‌های قضایی باشند. کپی رایت یا حقوق مالکیت ادبی و هنری به معنای حق بهره‌برداری انحصاری از آثار ادبی و هنری است و به دارنده آن حق مادی و معنوی می‌دهد.  حق مادی معمولا در بیشتر کشورها تا 50 سال پس از مرگ مولف یا هنرمند است؛ اما حق معنوی به صورت نامحدود حمایت می‌شود. اقسام اصلی حق مادی شامل حق تکثیر، حق فروش، اجاره، توزیع و... است و حق معنوی شامل حق بر نام و عنوان اثر، حق حرمت اثر، حق افشا و... است.


فیلمسازان هم مانند سایر مولفان و هنرمندان از حقوق مادی و معنوی برخوردار هستند؛ مدت حمایت از حق مادی آنان در کشور ما تا 30 سال پس از نشر یا عرضه اثر است؛ به عبارت روشن‌تر باید گفت هیچ‌کس بدون اجازه فیلمساز حق تکثیر یا توزیع یا هرگونه بهره‌برداری مادی از فیلم را ندارد و از سویی نام فیلمساز برای همیشه بر اثر باقی می‌ماند و کسی نمی‌تواند نام فیلم را عوض کند. علاوه بر این تغییر در اثر نیز تابع اختیار فیلمساز است.

علاقمندان می توانند تالیفات و ترجمه های این نویسنده جوان را از سایت های نورنگار، دیجی کالا، آدینه بوک، ترب، کیا کالا و در کتابفروشی های پاپیروس، کتابسرای قانون و کافه کتاب پاتیزه در شهر بوشهر دریافت دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: