کد خبر: ۲۲۸۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۸ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
حامد نوشادی
شهر مورد مطالعه شهر سعدآباد دشتستان
جنوب نیوز- حامد نوشادی، کارشناس ارشد مهندسی عمران: ایران دیدارگاه تمدن ها و فرهنگ های باستانی و چشم انداز ظهور آیین ها و هنری غنی و ژرف بوده است. میراث ایرانی که معنای وسیع آن تمامی اندوخته های زنده و ارزش های ملی و دینی را در بر دارد. آن را بومگاه و محلی آرزوخیر برای دیدار جهانیان مبدل می سازد. امروزه صنعت گردشگری به عنوان صنعتی پویا و فراگیر، همه ارکان وجودی یک جامعه و سیستم جهانی را در برگرفته است. توریسم از بزرگترین صنایع دنیا و وابسته به بخش عمده ای از اقتصاد جهانی، پدیده ای است که از تحرک بالایی در تغییرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و محیطی برخوردار است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی می باشد، می خواهد با دو روش کتابخانه ای و میدانی به بررسی صنعت گردشگری و نقش آن در اقتصاد و معرفی شهر سعدآباد به عنوان یک شهر باستانی بپردازد. حضور گردشگران در این شهر و منطقه می تواند باعث توسعه اقتصادی و پویایی شود که مستلزم یک برنامه ریزی جامع و مدون می باشد.

مقدمه:

تنوع بخشی به اقتصاد، بالا بردن شاخصه های توسعه انسانی، مشکلات ناشی از صنعتی شدن و آلودگی بیش از حد استاندارد شهرها بویژه شهرهای بزرگ، مهاجرت روستایی، افزایش بهره وری و کارآمدی نیروی انسانی، اشتغال زایی، تعامل فرهنگ ها و گفتمان ها، حفظ محیط زیست و در مجموع توسعه پایدار از دغدغه هایی است که جهان امروز با آن رو به رو است.

هریک از کشورها در هر سطحی از توسعه در تلاشند که پاسخ لازم به دغدغه های مذکور را بیابند. در این میان کشورهایی که به متنوع سازی اقتصاد روی آورده اند و می خواهند خود را از اقتصاد تک بعدی برهانند، در جستجوی شناخت راههای آن با خلق راهها و روشهای جدیدند. یکی از این روش ها گردشگری که اغلب کشورها برای اینکه بتوانند روند توسعه ملی خود را سرعت ببخشند، به آن پرداخته اند. در کشور ما ایران که به عنوان یک کشور جهان سومی از آن یاد می شود، هنوز زیر ساخت ها و امکانات اولیه برای رشد و شکوفایی چنین صنعتی فراهم نگردیده است. ولی اخیراً دولت تصمیم به پویایی و سرمایه گذاری در این بخش بسیار مهم گرفته است، تا بتواند اقتصاد کشور را که تقریباً بصورت تک بعدی )نفت( می باشد،
نجات دهد.

همان طور که می دانید، از عناصر مهم جذب گردشگر می توان به مناظر طبیعی، آثار باستانی، تنوع اقلیمی، آداب و سنن اجتماعی و... که زمینه های مناسبی برای توسعه فعالیت های گردشگری می باشند اشاره کرد. دولت ها می توانند با سرمایه گذاری و امتیازات ویژه افراد را به سمت گردشگری سوق دهند. بدون شک دستیابی به چنین هدفی مستلزم شناخت فرآیند گردشگری، طبقه بندی رویکردها، سیاست ها و آثار اجتماعی و فرهنگی، زیست محیطی و اقتصادی است.

هدف از نوشتن این مقاله این می باشد که شهرستان دشتستان با داشتن تنوع محیط جغرافیایی، طبیعت زیبا و ظرفیت های بالقوه طبیعی، فرهنگی و تاریخی می تواند از قطب های مهم گردشگری ایران و استان بوشهر به شمار آید. شهرستان دشتستان دارای منابع گردشگری ارزشمندی اعم از منابع تولیدی، باغات نخل، چشمه، آبشار طبیعی، جاذبه های تاریخی و زیارتی و سد آبی است که از دیرباز نظر گردشگران را به خود جلب نموده است و همان طور که مستحضرید، دشتستان به عنوان شاهراه اصلی استان فارس و غیره به سمت شهر خدماتی، تفریحی گناوه می باشد که همین خود نقش بسیار مهمی در توسعه این دیار می تواند داشته باشد. برای اینکه بتوان صنعت گردشگری را در این شهرستان فعال کرد، ابتدا باید اهالی این شهرستان را از علم و فناوری گردشگری آگاه نمود و دوم اینکه آنها را متوجه نمود که صنعت گردشگری می تواند اگر با برنامه ریزی مدون و هدف دار باشد، می تواند سود سرشماری را به جیب آنها سرازیر نماید.

سؤال اصلی: گردشگری چه نقشی در اقتصاد شهرها بخصوص در منطقه مورد بررسی می تواند ایفا نماید.

مبانی نظری پژوهش:

اگرچه در جهان کهن نیز آشنایی تمدن ها و فرهنگ ها با یکدیگر به اشکالی گوناگون صورت می گرفت، اما در تاریخ مدون با پیشرفت فناوری، سفر و ارتباطات، جهان تبدیل به دیدارگاه فرهنگ ها با یکدیگر شد. چیرگی بر زمان و جغرافیا و درک مفهوم )تمدن کشورها( به دور از شائبه های دگرستیزی و نا هم پذیری که رهیافت آن توجه به وضعیت های چند فرهنگی و چند صدایی جوامع انسانی است، زمینه های ظهور گردشگری را در سطح وسیع ممکن ساخت، که باعث شد مسافران با سفرهای آیینی، دینی، تجاری و ماجراجویانه تحول شگرفی را در نحوه زندگی و فرهنگ انسان ها بوجود آورند. رفته رفته ساختار اقتصادی قدرتمندی در جهان با توجه به گردشگری شکل گرفت و آن را تبدیل به یک صنعت سودآور و معجزه بخش ساخت.

ایران سرزمینی با سابقه تمدنی طولانی و کهن و سرشار از تنوع زیستی و طبیعی و آکنده از فرهنگ ها و خرده فرهنگ های گوناگون به هم پیوسته است. جلوه های تمدنی، تاریخی، دینی، باستانی، آیینی و فرهنگی موجود در ایران آن را تبدیل به یکی از نقاطی در جهان می سازد که می تواند پاسخگوی نیازهای روحی و فکری و معنوی و جستجوگرایانه مردم از سرزمین ها و فرهنگ های مختلف باشد.

گردشگر و گردشگری:
واژه گردشگر تعاریف رسمی متعددی دارد که معمولاً کسانی که مدت یک روز یا کمتر )گشت و گذار( و کسانی که مدت یک شبانه روز یا بیشتر سفر می کنند، تمایز قائل شده اند. این دسته بندی را سازمان جهانی گردشگری ) WTO ( و سازمان گردشگری ملی دولت ها تعیین کرده اند. این تعریف در مورد هر مسافری صدق می کند )به استثنای کارگران، مهاجران و از این قبیل( و یا تعریف دیگری از گردشگر این می باشد که به کشور دیگری غیر از کشور محل اقامت خود سفر کند و هدفی به غیر از آنچه در کشور خود دارد را پیگیری نماید.

البته این واقعیت وجود دارد که هر گردشگر تقاضای متفاوتی از منطقه مقصد دارد که برخی از آنها بسیار ویژه می باشد. در پایین به دیدگاه چند بزرگ در رابطه با گردشگر می پردازیم. از دیدگاه کوهن چندین گونه گردشگر وجود دارد.

1( گردشگر کلان سازمان یافته )تیم های گردشگری بین المللی

2( گردشگر کلان انفرادی )خود در رأس است و از کسی کمک نمی گیرد.

3( گردشگر کاشف )انتخاب مقصد نه از روی بروشورهای تبلیغاتی بلکه با هدف خاص

4( گردشگر کوله پشتی به دوش )پولی که خرج می کند، به جیب اهالی شهر یا روستا
می رود.

دیدگاه استنلی بلاگ در مورد گردشگر:

1( مسافران ماجراجو )کسانی که فعالانه در پی مقصدهای شگفت انگیز یا بکر هستند.

2( مسافران آسایش طلب )کسانی که اهل مخاطره نیستند و مقصدهای گردشگری با امکانات کامل علاقه دارند.

دیدگاه شرکت امریکن اکسپرس در مورد گردشگر:

1( ماجراجو )متمکن و تحصیل کرده

2( ترسو )فاقد اعتماد به نفس

3( علاقمند به سفرها و مقصدهای نامتعارف

4( قناعت پیشه )برای استراحت

5( مسافران ثروتمند حاضر به هزینه برای خدمات بهتر و آسایش بیشتر

( wahab ( وهاب نیز گردشگر را به انواع مختلفی طبقه بندی نموده است. گردشگر تفریحی، گردشگر فرهنگی، گردشگر سلامتی، گردشگر ورزشی و گردشگر علمی. محققان بسیاری گردشگری را با مصرف گرایی مربوط دانسته اند. در این حالت گردشگران نه تنها منابع و کالاهای مادی، بلکه فرهنگ مکان را نیز به مصرف می رسانند. امروزه گردشگر و صنعت گردشگری نقش بسیار مهمی در اقتصاد بسیاری از کشورها بازی می کند. آنچه مسلم است گردشگری مفهوم فراگیر و گسترده ای دارد و تاریخچه آن به حدود دویست سال قبل باز می گردد. گردشگری، یکی از بخش های اجتماعی، اقتصادی و یکی از مؤلفه های عمده تجارت بین المللی شده است. در سال 2222 درآمد ارزی حاصل از 212 میلیون گردشگر ورودی بین المللی بالغ بر 42 میلیارد دلار آمریکا بود. سازمان جهانی جهانگردی ) WTO ( تا سال 2222 1 میلیارد گردشگر ورودی بین المللی را پیش بینی کرده است که درآمد حاصل از آن / حدود 6 به 2 تریلیون دلار خواهد رسید. از دوران قدیم، سه انگیزه اصلی محرک انسان ها در تغییر موقت محل اقامت، انگیزه های دینی، تفریحی، علاقه و کنجکاوی بوده است. گردشگری در ایران هنوز به آن صورت که باید به آن اهمیت داده شود، مورد توجه قرار نگرفته است. یکی از دلایلی که می توان از آن نام برد، که دولتمردان تمایلی برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری ندارند تکیه بیش از حد دولت به اقتصاد نفتی می باشد. امروزه می توان کشورهایی را معرفی نمود که بدون داشتن نفت و منابع دیگر زیرزمینی توانسته اند با سرمایه گذاری در زمینه گردشگری اقتصاد بسیار پویا و سرآمدی داشته باشند.

تاثیرات اشتغال زایی و اقتصادی گردشگری یکی از مهمترین دلایل توجه دولت ها به صنعت گردشگری ، اثرات اقتصادی و اشتغال زایی این صنعت در توسعه و رشد ملی آن ها است. گردشگری ضمن ایجاد یک سلسله فعالیت های جدید در جامعه موجب فعال شدن سایر بخش های اقتصادی شده که می تواند اثرات بسیار بالایی در رونق اقتصادی کشورها داشته باشد.

بخش های حمل و نقل ، مواد غذایی سوخت و انرژی ، صنایع دستی و بخش ساختمانی و دیگر موارد با رونق صنعت گردشگری پویا و توانمند خواهند شد . و موجبات اشتغال و توسعه اقتصادی را فراهم می آورد. امروزه خیلی از کشورها گردشگری را محور اصلی فعالیت های اقتصادی و توسعه کشور خود قرار داده اند و از این طریق منابع سرشاری را به دست آورده اند. برای آن که بتوان از صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزا و سودآور استفاده کرد ابتدا باید زیربناهای آن شامل راه ، ساختمان و غیره را به وجود آورد . همان طور که مستحضر می باشید شلوغی شهرها و آلودگی صوتی و محیط زیستی افراد را تشویق می کنند تا با استراحت و طبیعت گردی بتوانند روحیه خود را بازیابی کنند. گردشگری نقش موثری در احیا و نوسازی نواحی شهرها ایفا می کند و ضرورت و اهمیت آن در فرآیند توسعه شهری در بسیاری از کشورها به اثبات رسیده است. امروزه در بسیاری از کشورها صنعت گردشگری به عنوان صنعتی پویا و درآمد زا یاد می شود که بخشی از
اقتصاد کشور خود را به پایه آن برنامه ریزی می کنند.

تمام هزینه هایی که ناشی از گردشگری است به صورت درآمد به اقتصاد شهر یا ناحیه مربوطه تزریق می شود وقتی گردشگر در شهر پول خرج می کند این باعث درآمد برای افراد دیگر می شود.

این روند در درازمدت می تواند نقش بسیار مهمی در اقتصاد ناحیه مورد نظر داشته باشد . شهرها می توانند با بهره گیری از توان خود در صنایع دستی و تولیدات دیگر و یا استفاده کردن از خدمات روستاهای مجاور باعث رونق اقتصاد منطقه شوند. با جریان افتادن و رونق گردشگری می توان به اقتصاد مطلوب و مورد نظر نزدیک گردید . از آثار مهم دیگر گردشگری نقش بی بدیل آن در ایجاد اشتغال می باشد. امروزه گردشگری نقشی بسیار مهم و پررنگی در ایجاد اشتغال دارد که با پویا شدن آن می توان قسمت مهمی از معضل بیکاری در کشورها را حل نمود. همان طور که قبلا ذکر شد این صنعت به خاطر این که به صورت دائم و همیشگی باشد نیاز به این دارد که بسترها و زیرساخت های اولیه آن تامین شود تا باعث تشویق افراد برای رجوع به این امر بسیار مهم گردد . امروزه اگر بتوان گردشگری را در روستا ها که اولین زنجیره تشکیل کشورها می باشد تقویت نمود می تواند باعث رشد و شکوفا شدن اقتصاد در شهرها و به موازات آن باعث پویایی اقتصاد کشور شود.

آسیب های گردشگری

همان طور که گردشگری منافع بسیار زیادی را برای کشور مقصد در پی دارد اما از سویی دیگر می تواند اگر بر اساس برنامه ریزی و هدف گذاری مشخص نباشد آسیب های بسیار جدی را برای آن کشور به وجود آورد . گسترش صنعت گردشگری باعث ایجاد تغییراتی در شهرها از قبیل تغییر کاربری اراضی و ایجاد تاسیسات زیربنایی می گردد. از دیگر آسیب های گردشگری که می توان از آن یاد نمود افزایش جرم و جنایت و سایر رفتارهای ضد اجتماعی و افزایش ترافیک ، تهاجم فرهنگی ، آلودگی صوتی و زیست محیطی نام برد . که برای این که موارد ذکر شده کمترین آسیب را به منطقه هدف وارد کند باید این صنعت با یک هدفمندی و برنامه ریزی دقیق انجام شود. این واقعیت وجود دارد که گردشگران هنگامی که به مقصد می رسند شروع به تولید زباله می کنند این می تواند برای کشورهای در حال توسعه یک معضل جدی باشد. گردشگری می تواند به منابع طبیعی آسیب وارد کند که شاید جبران پذیر نباشد. از دیگر آسیب ها می توان به آتش سوزی جنگل ها ، فرسایش خاک و زمین، آب های شیرین ، ذخایر دریایی ، آلودگی رودخانه ها و انباشته شدن زباله ، بالا رفتن قیمت زمین و افزایش بی رویه ساخت و ساز نام برد. گسترش شتابان صنعت گردشگری که نیاز بسیار زیادی به آب شیرین دارد می تواند باعث نابودی ذخایر آب در بعضی از کشورها که با پدیده کم آبی دست و پنجه نرم می کنند شود و برای آنها مشکل بسیار بزرگی را به وجود آورد.

پژوهش حاضر از نوع نظری ، کاربردی و از لحاظ روش مطالعه توصیفی است. و اطلاعات لازم برای انجام این پژوهش به دو روش کتابخانه ای و محلی جمع آوری شده است.

شهر مورد مطالعه برای گردشگری ) سعد آباد (سعد آباد از بخش های مهم شهرستان دشتستان است که در شمال این شهرستان 3 درصد از دشتستان بزرگ را / واقع شده و وسعت آن 0111 کیلومتر مربع است که 01 شامل می شود . یخش سعد آباد از شمال و مشرق به استان فارس ، از مغرب به بخش آبپخش و از جنوب به رودخانه دالکی محدود می باشد . رودخانه های دالکی و شاپور به ترتیب درسراسر مشرق و مغرب این بخش جریان دارند . و پس از پیوستن در محل درودگاه به منطقه شکلی جزیره گونه می دهند . فاصله این شهر تا برازجان ، مرکز شهرستان دشتستان 42 کیلومتر و تا بندر بوشهر مرکزیت استان ، 01 کیلومتر می باشد. سعدآباد به روی طول جغرافیایی 10 درجه و به عرض جغرافیایی 42 درجه قرار دارد. ارتفاع متوسط این منطقه 11 متر از سطح دریا می باشد . هوای منطقه از اواسط بهار تا پایان تابستان گرم و خشک و در فصل پاییز و زمستان معتدل و بهاری می باشد. بخش سعدآباد دارای 01 روستای مسکونی ، دهها آبادی و دو دهستان و می باشد . عمده پوشش گیاهی سعدآباد از نوع گیاهان گرمسیری نظیر درخت نخل، گز، کنار و کهور می باشد . از لحاظ اقتصادی درآمد بیشتر مردم منطقه بر اساس کشاورزی و از فروش محصولات نخل خرما و رطب می باشد . در بخش سعدآباد بر اساس آمار اداره آبیاری بیش از0 اصل نخل وجود دارد . خرما میوه نخل می باشد که نام آن بارها در کتب / 111 / 111 آسمانی نیز ذکر شده است . کشور ما با تولید بیش از 211 هزار تن یکی از بزرگترین مراکز تولید خرما در جهان است . سهم استان بوشهر در آن 021 هزار تن می باشد که سهم بخش سعدآباد ...... می باشد . از ارقام کشت می توان به کبکاب خاصویی ، شهابی ، شکر ، خنیزی نام برد . امروزه علاوه بر بسته بندی خرما از اشکال و اقسام متنوع در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصول پیشرفت چشمگیری صورت گرفته که چند محصول آن را برای آشنایی معرفی می نمایم.

0( نوشابه گازدار ) خرما کولا ( 4( شیر و عسل خرما 3 ( سرکه 2( قند مایع
1( لواشک 6( الکل 1( سس و رب 0( ویفر و کلوچه 2( کاغذ و مقوا
01 ( نئوپان و mdf
با توجه به اهمیت بحث گردشگری منطقه سعدآباد می تواند با ایجاد نمایشگاه های دائمی محصولات درخت نخل گردشگر بسیار زیادی را راهی این دیار باستانی نماید . شهر سعداباد که در سال 0310 قمری توسط اسماعیل خان شبانکاره به همراهی خانواده های تنگستانی و مهدوی و سعدآبادی ایجاد گردید شهر سعدآباد وارث شهر تاریخی توز ) توج ( است این شهر در عصر ساسانی از رونق و اعتبار بسیار برخوردار بود و پارچه های توزی به تمام نقاط ایران و جهان صادر می شد . سعدآباد در دوران معاصر در جنبش های سیاسی و اجتماعی نقش بسیار مهمی داشته است از جمله می توان به نهضت ملی شدن صنعت نفت که در حمایت از دکتر مصدق پس از کودتای 40 مرداد 34 خورشیدی انجام شد تعدادی از مردم سعدآباد دستگیر و راهی زندان شدند . در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هم مردم سعدآباد همگام با سایر نقاط ایران در جبهه های جنگ حضور فعالی داشته اند. که با تقدیم ده ها شهید وفاداری خود در دفاع از سرزمین خود را به اثبات رسانیده اند.

از آثار زیارتی ، فرهنگی و باستانی این شهر می توان موارد زیر را ذکر نمود که خود بیانگر این است که زمینه های لازم را برای این که بخش سعدآباد تبدیل به یک منطقه گردشگری شود وجود دارد.

روستای درودگاه » بردک سیاه « 0 ( کاخ هخامنشی بین روستای جنوط و نظرآقا » سنگ سیاه « 4 ( کاخ هخامنشی
3 ( آثار باقی مانده از شهر توز ) توج ( نزدیک روستای زبراه
در شمال شهر سعدآباد در حاشیه رودخانه شاپور » چهل خانه « 2 ( غارهای سنگی
1 ( تل خندق در شهر و حدتپه که به احتمال زیاد مربوط به دوره صفویه می باشد .
6 ( قبرستان تاریخی بور نزدیک روستای سبا
زیارتگاه ها:
1( امامزاده شاه قطب الدین درودگاه
2( امامزاده آقا میر هداف سعدآباد
3( امامزاده شاه قاسم در منطقه وحدتبه
4( امامزاده آقا نور سیاه منصور
5( مقبره شهدای جنگ تحمیلی سعدآباد
از دیگر جاذبه های گردشگری:
1( چشمه زبرا. 2( آبشار شول. 3( سواحل رودخانه شاپور و دالکی. 4( سد سعدآباد بر
رودخانه شاپور. 5( سد سر قنات بر رودخانه دالکی که آب نخیلات منطقه سعدآباد را تأمین
می کند. 6( کوه نرگس در منطقه وحدتیه
تمام این مکان های باستانی، زیارتگاهی، تفریحی و معنوی خود بهترین مکان برای جذب گردشگر می باشند که بخش سعدآباد در این زمینه پتانسیل بسیار بالایی دارد که کمی فکر و
هدف گذاری می تواند این منطقه بکر را به بهترین منطقه گردشگری در استان بوشهر تبدیل نماید. از دیگر مزایای بخش سعدآباد همجواری آن با بخش ابپخش و بخش شبانکاره می باشد که خود آنها نیز دارای مکان های مذهبی و تفریحی زیادی می باشند که به صورت بسیار موثری می تواند تأثیر مثبت و شگرفی در کشاندن گردشگر به این منطقه داشته باشد.

از مکان های مهم این دو بخش می توان از سد رئیس علی دلواری و ارامگاه بابا یوسف و امامزاده شاه علمدار و قدمگاه حضرت عباس و....نام برد.

در بخش سعدآباد علاوه بر امتیازات ذکر شده می توان به هنر صنایع دستی این مرز و بوم هم اشاره کرد. که از مهم ترین آنها می توان به گلیم، گبه، قالی بافی، نمد مالی، حصیر بافی،
سوزن دوزی، گیوه دوزی، زنبیل و سبد بافی جارو پیشی نام برد. که می توان با برپایی نمایشگاه های دائمی گردشگر فراوانی را برای خرید و بازدید به این منطقه سوق داد.

گردشگری و نقش آن در توسعه شهرها

با توجه به جدول ذیل می توان نتیجه گرفت که ایجاد منطقه گردشگری در یک منطقه)سعدآباد( می تواند نقاط قوت و ضعف هایی داشته باشد. که همه ی این مشکلات را می توان با یک هدف گذاری و برنامه ریزی دقیق به نحو احسنت حل نمود. از دیگر مسائل مهم در صنعت گردشگری درآمدی است که به جیب مردم آن منطقه سرازیر می شود که خود می تواند از میزان فقر در آن منطقه به طور چشمگیری بکاهد ولی باید به این نکته اشاره کرد که گردشگری نباید باعث ایجاد شکاف و اختلاف درآمدی بین ساکنان شود که همین خود از نقش منفی گردشگری در یک منطقه می باشد. زیرا در بعضی از مناطق به دلیل مشکلات مالی و نبود سرمایه گذار داخلی، سرمایه گذار خارجی بستر را برای خدمات آماده می کند که سود آن تقریباً به جیب خود او می رود و مردم منطقه سود کمی یا اصلاً سودی دریافت نمی کنند. که باید این موضوع با دقت و بررسی کامل اجرا شود تا سود حاصل از گردشگری به جیب مردم آن منطقه رود.

نتیجه:
گردشگری منبع مهم و غیر قابل انکاری می باشد که نقش بسیار مهمی برای ایجاد درآمد در منطقه مورد نظر می باشد گردشگری و نقش آن در توسعه منطقه با ایجاد فرصت های شغلی و کسب درآمد برای ساکنان محلی و توسعه ساختارهای زیربنایی امکان توسعه پایدار و یکپارچه شهری را فراهم می سازد. البته اگر با برنامه ریزی همراه نباشد می تواند به گران شدن زمین، قیمت کالا و خدمات بیانجامد.

گردشگری زمانی می تواند توسعه یابد که ابتدا مردم را از نقش بسیار مهم آن در شکوفایی اقتصادی آگاه کرد. تا آنها مشارکت جمعی در رشد این صنعت داشته باشند.

سه گام موثر در رونق گردشگری در بخش سعدآباد:

)1 پذیرش گردشگری از جانب مردم بومی و توسعه مشارکت محلی
)2 توسعه زیرساخت ها و تسهیلات مورد نیاز گردشگری
)3 اطلاع رسانی و تبلیغات

گام اول:

برنامه ریزی و زمینه سازی در خصوص پذیرش گردشگری از جانب مردم بومی و مشارکت محلی در زمینه فعایت های گردشگری که از مهم ترین آنها می توان به برگزاری کلاس های توجیهی و آموزشی اشاره نمود.

گام دوم:

برنامه ریزی و توسعه زیرساخت ها و تسهیلات مورد نیاز گردشگری ضمن مدیریت محیط زیست از طریق بهبود دسترسی ها و تجهیز جاذبه های گردشگری.

گام سوم:

اطلاع رسانی و تبلیغات در زمینه معرفی منابع و جاذبه های متنوع گردشگری و ظرفیت ارائه خدمات گردشگری در راستای بازاریابی پایدار و جذب گردشگر از طریق شناسایی بازارهای بالقوه و استفاده نمودن از ظرفیت رسانه های جمعی در زمینه تبلیغ و اطلاع رسانی و کنترل و نظارت مستمر به کیفیت خدمات ارائه شده در منطقه با هدف حفظ جریان گردشگری و جذب بیشتر گردشگر.

منابع:
1( شرکت های تخصصی خرما گامی به سوی توسعه )مهندس کورش تنگستانی

2( نقش گردشگری در اقتصاد روستایی )نغمه بهاری

3( دشتستان )تاریخ، سرزمین، فرهنگ( زکریا رستگار

4 ( از سرزمین بختیاری تا تنگستان و دشتستان )تنگستانی های سعدآباد به روایت تاریخ و
اسناد(مهندس کورش تنگستانی

5( درآمدی بر مردم شناسی و گردشگری )پیتر. م. برنز( ترجمه هاجر هوشمندی

6( مجموعه راهنمای جامع ایرانگردی استان بوشهر/ حسن زنده دل و دستیاران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: