کد خبر: ۲۲۳۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
عدم پذیرش دفترچه‌های بیمه و سرگردانی مردم؛
در روزهای گذشته بیمارانی که تحت پوشش بیمه سلامت هستند با در دست داشتن دفترچه اما ناچار به پرداخت آزاد هزینه درمان در بیمارستان‌های خصوصی شیراز شدند تا دردی بر آلام آنها افزوده شود.
به گزارش جنوب نیوز، در روزهای اخیر بیمارستان‌های خصوصی این شهر از پذیرش دفترچه بیمه سلامت خودداری کرده و بیماران برای دریافت خدمات درمانی ناچار به پرداخت هزینه به‌صورت آزاد بودند. این درحالی است که در چند هفته اخیر بیمارستان‌های دولتی نیز بیمارانی که دارای دفترچه بیمه سلامت باشند را در سقف مشخصی پذیرش کرده و با کاهش خرید خدمت بیمه سلامت، مردم در صف نوبت‌دهی طولانی مراکز درمانی دولتی معطّل و مستاصل شده‌اند.

این در حالی است که طبق آخرین اظهارنظر مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، 2 میلیون و 700 هزار نفر از مردم استان فارس تحت پوشش بیمه سلامت هستند و از این جمعیت یک‌میلیون و 700 هزار نفر روستاییان استان را شامل می‌شوند.

قطب پزشکی بودن شیراز موجب می‌شود که مردم از شهرها و روستاهای فارس و حتی دیگر استان‌های همجوار به این شهر مسافرت کرده و به مراکز درمانی دولتی مراجعه کنند، اما صف‌های طولانی و نوبت‌دهی ماهانه برای بیماری که به پزشک نیاز دارد سبب می‌شود برخی‌ها به مراکز خصوصی که البته هزینه سنگین‌تری را بر دوش بیمار می‌گذارد مراجعه کنند، اما در مراکز خصوصی و خیریه‌ای نیز دفترچه‌های بیمه به ویژه بیمه سلامت کارایی چندانی ندارد.

 

خبرنگار ما در تماس تلفنی با مدیر بیمارستان کوثر شیراز جویای علت عدم پذیرش دفترچه بیمه سلامت در این بیمارستان و دیگر بیمارستان‌های خصوصی شیراز شد.

اعتراض به پرداخت نشدن معوقات

سید اصغر گلشنی با اشاره به اینکه عدم پذیرش دفترچه بیمه سلامت در بیمارستان کوثر و دیگر بیمارستان‌های خصوصی شیراز به مدت دو روز ادامه داشت و برای اینکه بیماران دچار مشکل نشوند، پول به‌صورت آزاد دریافت می‌شد، اظهار داشت: بیمارستان‌های خصوصی و خیریه‌ای شیراز 25 میلیارد تومان از بیمه سلامت طلب دارند که تاکنون یک ریال آن پرداخت‌ نشده است.

وی ادامه داد: سال 96 مطالبات ما پرداخت نشد و برای امسال نیز وعده دادند که 60 درصد از بدهی‌ها پرداخت می‌شود.

مدیر بیمارستان کوثر شیراز با بیان اینکه بیمارستان‌های دولتی نیز بدهی سال گذشته خود را دریافت نکردند و فقط بدهی سه‌ماهه اول سال جاری‌شان را دریافت کردند، افزود: بیمارستان‌های دولتی طبق دستورالعمل پذیرش خود را کاهش دادند و نوبت‌های طولانی‌مدت به بیماران می‌دهند.

وی گفت: بیمارستان‌های خصوصی موضوع پذیرش بیمار با دفترچه بیمه سلامت تا سقف معیّن را هنوز اجرایی نکردند و در حال بررسی هستیم.

گلشنی با بیان اینکه پرداخت مطالبات به‌روز نیست چون مشکلات مالی وجود دارد و این مسئله ممکن است تنها مربوط به سازمان بیمه سلامت نباشد، خاطرنشان کرد: برخی افراد دو یا چند دفترچه بیمه دارند که از مراکز مختلف خدمات دریافت می‌کنند یا اینکه برخی پزشکان هرطور که بخواهند ویزیت می‌کنند و دارو می‌نویسند.

وی تأکید کرد: این مسائل مربوط به بیمارستان‌ها نیست؛ سازمان بیمه، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت باید چاره‌اندیشی کنند.

تغییر رویکرد بیمه سلامت

خبرنگار ما ماجرا را از مدیرکل بیمه سلامت فارس نیز جویا شد. وی با اشاره به اینکه مسئله عدم پذیرش دفترچه بیمه سلامت در بیمارستان‌های خصوصی شیراز یکی دو روز ادامه داشت اما بعد برطرف شد، گفت: به دلیل تغییر رویکرد بیمه سلامت که البته طبق دستورالعمل وزارت بهداشت در سطح کشور بود، برخی بیمارستان‌ها تصور می‌کردند که با این تغییرات متضرر شده برای همین مقاومت می‌کردند.

صابر فرخی لاریجانی ادامه داد: این نگرانی وجود داشت که به دلیل تغییر در ارزش پول، دریافتی که بیمارستان خصوصی از بیمه سلامت دارد، به ضرر بیمارستان تمام می‌شود.

وی افزود: بحث عدم پذیرش دفترچه بیمه سلامت در بیمارستان‌های خصوصی شیراز به مطالبات آن‌ها از بیمه مربوط نمی‌شود، ما پرداخت‌ها را به‌روز انجام می‌دهیم درحالی‌که درگذشته یک سال طول می‌کشید.

این مقام مسؤول تأکید کرد: رویکرد جدید از سوی وزارت بهداشت نیازمند رعایت استاندارد از طرف بیمارستان‌ها نیز است تا شاخص‌های وزارت بهداشت رعایت شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اسفندماه سال 96 در اظهارنظری با اشاره به این ضرب‌المثل که «چو دخلت نیست، خرج آهسته‌تر کن» گفته بود: «بودجه ما در سال 97 نه‌تنها افزایش نیافت، بلکه نسبت به عملکرد 96 کاهش 10 تا 15 درصدی را هم تجربه کرده است؛بنابراین نسبت به سال 96 خرید خدمت کمتری انجام می‌دهیم؛ چراکه هیچ راهی غیرازاین وجود ندارد. رویکرد ما در سال آینده این است که خریدمان در چارچوب اعتبارات باشد و این یعنی حداقل 10 تا 15 درصد خرید خدمت سازمان بیمه سلامت کاهش می‌یابد.»

 رویکرد بیمه سلامت در کاهش خرید خدمت در ظاهر به دلیل کمبود اعتبارات است، اما درواقع اثرات سوء تعارضِ منافع و عدم شفافیت میزان دریافتی از مردم و هزینه بیمه‌ها را به ذهن متبادر می‌کند. در برنامه ششم توسعه، سازمان بیمه سلامت از وزارت رفاه منفک و به وزارت بهداشت ملحق شد که این انتقال و تجمیع بخش بیمه در وزارتخانه بهداشت موجب اعتراض برخی‌ها مبنی بر تعارض منافع و امکان سوءاستفاده پزشکان از این ظرفیت بود.

تعارض منافع بین تأمین مالی‌کنندگان خدمات درمان و دریافت‌کنندگان وجوه یعنی ارائه‌دهندگان خدمات به‌عنوان یک مسئله مهم مطرح و لازم به بررسی است تا در این میان مردم متضرر نشده و به حجم نارضایتی عمومی از وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه افزوده نشود./ مرجع: فارس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: